Apple: DS og PSP er fortid; iPhone er fremtid
13. november 2008, 10:01 | af Ridan
Nintendo DS ejer i øjeblikket tronen i denne generation af håndholdte spillemaskiner og har om nogen skabt nye måder at spille på med en pegefølsom skærm og to skærme i én maskine. Alligevel mener Apple, at maskinen hører fortiden til.
Det er Greg Joswiak fra Apple, der fastslår dette i et nyt interview, hvor han kalder både Nintendo DS og Sony PSP for maskiner, der hører fortiden til, hvorimod iPod Touch og iPhone er fremtiden inden for det håndholdte marked af spilindustrien.
Joswiak bygger bl.a. sine påstande på, at iPod Touch og iPhone-spilmarkedet er et åbent marked, hvor alle kan lave spil, og at spillene til disse maskiner er langt billigere end spil til Nintendo DS og Sony PSP.
#1 TagEnKiks 13. nov. 2008 09:04
Desuden findes der ikke rigtig nogle gode spil til iphone. Mange små sjove, som lige kan spilles i bussen eller hvis man har 5 mins spontan kedsomhed.
#2 Bllets 13. nov. 2008 09:10
OT:
Sikke en kæmpe overraskelse jeg fik der, lige før jeg faldt ned af stolen. En ansat fra apple siger at andre produkter er fortid og deres egen produkter er fremtiden...
Jeg tror ikke på det, jeg syntes at en iPhone er mildest talt en del niveauer under hvad en PSP kan give, når det kommer til underholdning. Og den smule jeg har prøvet DS ved min niece, så vil jeg også mene det samme om DS.
Skal dog siges jeg ikke har en iPhone, men kun har prøvet det kort.
#3 moulder666 13. nov. 2008 09:18
fastslårpåstår dette i et nyt interview.There - fixed that for ya.
#4 ghostface 13. nov. 2008 09:18
PSPen har faktisk ikke haft det så godt som den har nu siden dens hypede release. Mange udviklere tager den til sig og laver porte af deres spil.
Er spil udviklerne overhovedet interreseret i at lave spil til fx iPhone? Der har de jo netop idet den er så åben ikke samme begrænsning mht warez. Givet at både psp og ds er hacked men der er stadig en langt størrer procentdel der faktisk køber deres spil.
Op på hesten igen apple! i narrer ingen.l
#5 cordion 13. nov. 2008 09:21
#6 Remmerboy 13. nov. 2008 09:35
#7 jakobdam 13. nov. 2008 10:28
I dag har min nuværende SPV Touch Dual hele 417 MHz processor der yder 4 instruktioner per clockcyklus (Intel) (visse andre har Texas Instruments OMAP 200 MHz der yder 8 instruktioner per clockcyklus).
Alligevel ser vi ikke at HTC har slået igennem som bærbar spillekonsol.
Hvorfor? Fordi DS og PSP er målrettede produkter, der kan dét de er skabt til, bedre end et multifunktionsapparat med indbygget telefon, kamera, kalender og andre funktioner.
Måske vil de små håndholdte på sigt alligevel forsvinde, men jeg tvivler på at det bliver andet end et mere åbent interface der vil vinde - eks. J2ME Midlet 2.0 gør sig jo allerede godt, og er tilnærmelses næsten (men ikke helt) standard (omend ikke åbent, så ihvertfald NOGET nemmere at udvikle og udgive til, end iPhone software).
#8 Thardmann 13. nov. 2008 11:28
Tror ikke på det på NUVÆRENDE tidspunkt..
DS og PSP er målrettede, i det de er udviklet til spil.. Et multi produkt vil da klart være fremtiden, da vi allerede nu kan se hvor meget producenter som Apple kan "stoppe" ned i en mobil telefon fx.. Så i fremtiden vil multifunktions maskiner som Iphone sikkert kunne konkurere, og alligevel ikke. For hvis Nintendo fx fortsætter med at udvikle håndholdte spille maskiner, vil de altid være bedre en en multifunktions maskine.
Spørgsmålet er bare om Nintendo, Sony osv bliver ved med at udvikle de håndholdte spille konsoller.
Personligt kan se se fra mit eget arbejde (butik der handler med spil til alle konsoller, og også konsollerne selv), at salget af fx DS er stigende. Vi sælger flere og flere hånholdte konsoler som PSP og DS for hver dag..
Konklution?
DS og PSP er der fremtid i. Det er der også i produkter som Iphone, men tror ikke på den som spille maskine..
#9 -N- 13. nov. 2008 11:35
Men måske Apple er klogere, tvivler dog på det, specielt fordi børn og teenagere er meget dårlige til at bruge iPhone, de er ved trykke bagsiden ud af skærmen, fordi de ikke kan forstå det ikke er knapper. De kræver meget mere kontrolleret spil at bruge en iPhone for når jeg selv bliver fabrilsk, så trykker jeg også hårde. Det er knapperne på konsollerne bygget til, men tvivler på at en iPhone skræm kan holde til det som det primære brug.
#10 magravn 13. nov. 2008 11:44
#11 BOversoe 13. nov. 2008 11:52
Med det mener jeg at det er 2 helt forskellige målgrupper... Hvis du laver en spillemaskine, med en masse waurw grafik mv. men med generelt fokus på at den først og fremmest er en spillemaskine.. Så vil producenterne og konsumenterne i langt højere grad se idéen i den.. og så kan man så efterfølgende gøre den i stand til at ringe og skrive smsbeskeder...
Det er i hvert fald min holdning, hvis der ellers er nogen af jer der fattede hvad jeg mener :P - jeg er lige vågnet fra en lille morfar på sofaen.. sorry :P
#12 graynote 13. nov. 2008 11:55
Ret surt for de 42,6 millioner DS-ejere og 16 millioner PSP-ejere, at de har invisteret deers penge i noget der sådan hører fortiden til.
Og især surt for de 267.000, der i lige oktober købte en PSP og de 140.000, der købte DS.
Sådan, alene i "Region Japan".
Hvis de dog bare havde hørt den udtalelse..
#13 graynote 13. nov. 2008 12:17
http://wii.wowgoldit.com/2008/11/12/japan-psp-3000...
#14 DR KOBALL 13. nov. 2008 14:17
Næ giv mig en PSP og knægten en DS, så er vi på.
Jeg tror der er plads til alle 3 iphone og ipod i til musik, psp og DSL til spil.
Som #12-13 siger så er salgstallene stadig ganske imponerende for både psp og nds og det er kun i japan.
på en måned.
www.meedios.com
You name it they got it
#15 Holger_dk 14. nov. 2008 10:24
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.
Opret Bruger Login