© From Software

Brugermod giver bedre opløsning i Dark Souls til pc

Tidligere i denne måned opdagede Eurogamer, at selvom pc-versionen af Dark Souls i menuen tilsyneladende har understøttelse for forskellige opløsninger, er det rå billede, som sendes til spillets framebuffer ikke højere end de 1024×768, der bruges i konsol-versionerne af spillet.

De japanske udviklere fra From Software har dog heller ikke lagt skjul på, at det har været noget af en udfordring for dem, at porte spillet til pc.

Daisuke Uchiyama, From Software skrev:
To be completely honest, we’re having a tough time doing it due to our lack of experience and knowledge in terms of porting to PC. First we thought it would be a breeze, but it’s turned out not to be the case. We’re still developing right now – we’re crunching right now.

Nu har brugeren Durante fra NeoGAF-forummet løst problemet med opløsningen. Få minutter efter Dark Souls: Prepare to Die Edition udkom i fredags, postede han en DLL-fil, der kan downloades her, og som giver mulighed for højere opløsninger i spillet.

Durante begyndte allerede for en uge siden at lave et “interception DLL framework”, som han har brugt til at lave moddet, der tager spillets DirectX 9 API-kald, og ændrer den interne opløsning. Disse før- og efter-billeder viser, at forskellen ved brug af filen er betydelig.

Gravatar

#1 Holger_dk 27. aug. 2012 09:29

From Software skulle vist kontakte Durante og stikke ham en pose penge (og et konsulent job?)
- Holger
Gravatar

#2 Papis 27. aug. 2012 09:52

ja det var godt nok en forbedring der sagde spar 2...
Godt nok vildt at en person lige reddede spillet(gratis!?!?) for tror satme det vil se ulækkert ud på min 27" 1080p med 720p -.-
Gravatar

#3 chapton 27. aug. 2012 10:26

Genialt og meget svært spil. Er endnu ikke nået det igennem - but we're getting there ;) .
Gravatar

#4 HerrMansen 27. aug. 2012 10:53

Og derfor hyrer man folk der kan porte spil hvis man ikke selv kan...

Hobbynørderne redder nu igen et spil.
This is my opinion. There are many like it, but this one is mine...
http://www.knowyournewz.dk
Gravatar

#5 Keeper32 27. aug. 2012 11:53

Kameraindstillingerne er helt håbløse, men man vænner sig sgu til det.
Ret fedt spil når man vænner sig til de forskellige quirks og lige får:

- Fixet opløsning
- Fjernet musemarkøren
- Låst musen på hovedskærmen, så den ikke minimerer når musen kommer over på skærm 2
- Mappet diverse underlige taster (End er default for menuen)
- Lært xbox controller tasternes mapping udenad (true story, alle knap-referencer er til xbox, ikke tastaturmapping)

Man må håbe at diverse fixes fortsætter med at blive lavet.
Måske endda indopereret som en faktisk patch, men jeg regner ikke med det.
Gravatar

#6 Motte 27. aug. 2012 11:58

Synes det er mega fedt at From Software har lyttet til folket og portet den over til PC. Men tvivler virkeligt på de har kørt nogen form for kvalitets test. Synes det er utrolig synd at de har lagt arbejde i at porte den over og så ikke gjort det 100%.
Gravatar

#7 mireigi 27. aug. 2012 12:02

Motte (6) skrev:
Synes det er mega fedt at From Software har lyttet til folket og portet den over til PC. Men tvivler virkeligt på de har kørt nogen form for kvalitets test. Synes det er utrolig synd at de har lagt arbejde i at porte den over og så ikke gjort det 100%.


Derfor de fleste PC-gamere hader spil der er portet fra en konsol. Det ender alt for ofte i en ringere udgave.

Det må åbenbart være svært at lave en gameengine der er uafhængig af platform, og så smide et lag ovenpå til grafik, lyd og input.
//Jeg kan alt, indtil det modsatte er bevist.
Gravatar

#8 HerrMansen 27. aug. 2012 12:25

#7: Unreal og Unity prøver da vidst rét hårdt på at opnå dette. :)
This is my opinion. There are many like it, but this one is mine...
http://www.knowyournewz.dk
Gravatar

#9 rudolf 27. aug. 2012 13:23

#7
Man kan godt kritisere at Dark Souls ikke fungerer helt optimalt på den grafiske side men det kunne være meget værre og ting som fx alt+tab fungerer bare helt perfekt hvilket det ikke gør i mange andre spil. Det er ret tydeligt at hele spillet bare er en direkte konvertering fra xbox udgaven hvilket også kan lade sig gøre.

Jeg kan gå med til at man ikke har tekniske kundskaber til at kunne port spillet rent teknisk på en tilfredsstillende måde og det skulle undre mig meget hvis ikke de her HD patches ikke kommer ind i spillet via en opdatering når spillet nu sælger så godt at der burde være rig mulighed for at hyre en konsulent der kan fiks dette.

Der jeg ikke kan acceptere Dark Souls er at man har komplet ignoreret enhver form for logik ved tastatur og mus opsætningen. For at gøre dette kræver det ikke nogen speciel tekniske kundskaber men derimod en simpel brugertest og ændring af variabler. Som der nævnes så åbner man menuen med "End" knappen hvilket er komplet hul i hovedet.

Jeg spiller det selv med en xbox controller da jeg har sådan en liggende og især efter at have set så meget kritik af tastatur-styringen. Har ikke spillet det nok til at kunne vurdere om spillet er så fantastisk som folk gør det til.

Omkring dette HD mod så redder det spillet komplet for mig da det var direkte vandvittigt at se på en skærm der var udtværet så grusomt. Men det der så undre mig mest er at man nu tydeligt kan se at texture kvaliteten i spillet er massivt meget bedre end den renderingsopløsning som spillet kører med som standard. Det er tydeligt at ens karakter har langt flere detaljer når man installere dette mod. Men der må vel nok være en god grund til at man vælger at have så mange detaljer med i et spil og så bruge en opsætning der gør man ikke kan se detaljerne. :)

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login