© Roberts Space Industries

Crowdfundet spil runder 50 millioner dollars

Chris Roberts er mest kendt for at være hovedmanden bag rumspillene Wing Commander og Freelancer, hvilket også er hovedtemaet i hans nyeste spil Star Citizen, der startede som et crowdfunding projekt i oktober 2012.

I løbet af sin indledende crowdfunding periode, der foregik via Roberts egen hjemmeside og Kickstarter, blev der indsamlet 6.238.563 dollars, hvilket var rekord for et crowdfundet spil.

På hjemmesiden robertsspaceindustries.com er indsamlingen til spillet fortsat. Spillet kan støttes med mange forskellige beløb ved at købe bl.a. rumskibe i forskellige prisklasser.

I forbindelse med Gamescom, der netop er afsluttet i Tyskland, så Star Citizen en kraftig vækst i støtte, der gjorde, at de nu har rundet 50 millioner dollars. I skrivende stund er de netop rundet 51 millioner dollars.

De mange penge gør, at der nu arbejder 270 personer på spillet, hvor mange er delt op i små hold, der arbejder på hvert sit modul af spillet.

De første dele af spillet er frigivet til støtterne i form af et hangarmodul, hvor man kan gå rundt og se sit rumskib, og Arena Commander hvor man kan komme ud og flyve i sit rumskib. Begge moduler opdateres løbende med nye funktioner.

Spillet vil løbende udvikle sig til, at man kan handle, lande på planeter, have kampe til fods, udforske galaksen, gennemføre historien for Squadron 42 i en singleplayer-kampagne, et vedvarende univers og meget mere.

En ny video, der reklamerer for Constellation-klassen af rumskibe, kan ses herunder. Alt hvad man ser i videoen er lavet i spilmotoren.

Gravatar

#1 ozorgnax 18. aug. 2014 10:45

First!
Gravatar

#2 saks 18. aug. 2014 10:56

Glæder mig til at se trading aspektet i spillet.
Gravatar

#3 Athinira 18. aug. 2014 10:59

Det svarer alligevel til et salg på 850.000 kopier á $60 stykket.

Alligevel imponerende.
..hader folk der ikke kan finde ud af at bruge et fora-ratingsystem ordentligt
Gravatar

#4 Laziter 18. aug. 2014 11:00

Nice, det glæder jeg mig allerede til at spille :)

Der var dog noget meget bekendt over starten af traileren.. :D
Gravatar

#5 Mikkelpf 18. aug. 2014 11:10

Synes menneskene i traileren så noget creepy ud, på typisk lidt-for-billig-CG manér. Men okay, det er så lavet i selve spilmotoren så det er måske ikke så mærkeligt. Det ville dog ikke have været mit førstevalg til promo-materiale.

Derudover er det muligt jeg ikke forstår prisstrukturen, men det var alligevel noget af nogen priser (100$ og op) for de rumskibe dér.

Men med den funding skal de nok klare sig uden mit up-front bidrag, så jeg lader for en gangs skyld dankortet blive i lommen og venter til de engang kommer ud med at kigge på det.
Gravatar

#6 RMJ 18. aug. 2014 11:15

Nu er det jo også bare en slags trailer for et skib.

Ikke hvordan in game kommer til at se ud :)

Jeg er dog stadig glad for min FREELANCER MAX!. tough little rust bucket.
Gravatar

#7 ozorgnax 18. aug. 2014 11:40

#5
siden prøver som sådan ikke at skaffe penge ind til spillet mere, alle mål med indsamlingen er nået for længst.
Så derfor er priserne så høje, da skibe i 100$+ prisklassen bliver noget man skal arbejde lidt på for at komme til at flyve i.
Start skibet koster f.eks. 40$
Gravatar

#8 saks 18. aug. 2014 11:45

Fra artiklen herover "Alt hvad man ser i videoen er lavet i spilmotoren."

Det kan da ikke passe vel? Det ser ud til at være prerendered CGI right?
Gravatar

#9 Nextnx 18. aug. 2014 11:50

Det skal nævnes at CIG(udvikler) melder at alle skibe er tilgængelig ingame og derved ikke nødvendigt at købe disse. På nær et fly man kan starte på.
Den anden side er så at det er **** svært at lade vær med at købe.
Gravatar

#10 Legin 18. aug. 2014 11:52

saks (8) skrev:
Fra artiklen herover "Alt hvad man ser i videoen er lavet i spilmotoren."

Det kan da ikke passe vel? Det ser ud til at være prerendered CGI right?


Lavet fra spil motoren er bare bullshit sprog for" se denne flotte grafik som ikke er ingame ".
Gravatar

#11 Net_Srak 18. aug. 2014 12:11

Det skal nok passe at der er tale om "ingame" grafik, men udviklerne kan som regel også presse mere ud af en grafikmotor i kontrollerede cutscenes som dette, i forhold til den egentlig spiloplevelse.
Gravatar

#12 Nextnx 18. aug. 2014 12:12

Spilmotoren er CryEngine og jo det er ganske muligt at have den grafik i motoren. Dog ville man ikke normalt spille med det.
[url=http://
[url=http://
Alt er ingame og assets er alpha, så det kan se anderledes ud ved release.
Gravatar

#13 Coma 18. aug. 2014 12:35

Imponerende, men det er også lidt en skam, at folk bare bliver ved med at kaste flere og flere penge efter det. Jeg har da ogås selv støttet det, men det er efterhånden blevet en hel kult, omkring dette og hans project. Det kan ikke andet end at skuffe nu, samtidig har de aldrig holdt deres deadlines so far, dette spil er der mange år til det er færdigt.

Folk der mangler et space sim, kan med fordel kigge imod Elite Dangerous, det har beta adgang nu, og indeholder allerede nu spil elementer, og er "bare" en tech demo, som Star Citizen næsten kun har været. Det vil bliver udgivet til vinter.
Gravatar

#14 saks 18. aug. 2014 12:50

Nøglen til succes er dybden i et spil. Hvis der ikke er mere at lave efter nogle uger/måneder dør spillet, men det er utrolig komplekst at lave et virkelig dybt spil.
Gravatar

#15 Clauzii 18. aug. 2014 13:12

/linkfix



"The downside of warp drives: Annihilating whole star systems when you arrive."
Gravatar

#16 Taizun 18. aug. 2014 14:40

I gennemsnit har hvert enkelte pledge indbragt ca. $100. Det er satme flot klaret.
Gravatar

#17 -xero-- 18. aug. 2014 15:46

Ser jo lovende ud. Grafikken virker gennemført. Bliver dog spændende at se hvordan multiplayer kommer til at fungere... havde ikke noget imod hvis det hele var SP og de lavede én stor campaign med en masse side missioner a la Mass Effect.
Kan man fx risikere at man lander på en planet, og så er der 200 andre spillere der render rundt og skyder på hinanden? Eller var det mest kun i form af handel og den slags?
Gravatar

#18 Kolklik 18. aug. 2014 16:15

#17 du kan sætte din egen server op, så er du fri for andre spillere,
eller evt gøre den password beskyttet og offentlig, så kan du spille med dine venner. På din egen server kan du også køre med forskellige mods, og sikkert ændre på settings som hvor mange penge folk starter med osv.
Gravatar

#19 mfriis 19. aug. 2014 06:09

Der sidder en Nigeriansk kongefamilie og ærger sig over det ikke var dem der kom på ideen først.

Jeg håber jeg tager fejl, jeg håber det bliver det vildeste spil nogensinde og alt bliver indfriet. Men nøj hvor syntes jeg det er vildt at give sit 30USD pledge for derefter at købe et ingame skib til 150 USD på trods af man kun kan lave lidt dogfighting og ellers gå rundt i sin hangar og kigge på sine 150USD.

Et par af mine gaming venner har brugt næsten 2000 kroner på SC indtil videre.
Gravatar

#20 Xaroc 19. aug. 2014 08:03

Tror på det er ingame hvis de siger det, fordi deres ingame trailer failed til et event hvor personen fald ud af skibet og røg i first person view.
Gravatar

#21 Ulver 19. aug. 2014 11:41

#8 Det shimmering og AA i baggrunden der kan ses er for mig telltale signs på at det er in-game grafik. Det er præcis som at se Skyrim med gigatextures og ENB.
Placer TLDR i toppen af dit indlæg :) Og husk at smile til verden! :)
Gravatar

#22 diator 19. aug. 2014 14:28



en video hvor de går ind i de forskellige rumskibe der er tilgængelige inklusive den fra "reklamen"

jeg må sige at jeg er imponeret ind til videre :)

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login