Danskudviklede Limbo får 11 millioner kr. i støtte

Railgun skrev tilbage i maj sidste år om det danskudviklede spil Limbo, der havde modtaget et legat fra Statens Kunstfond på 840.000 kr. til at udvikle på spillet for. Dette beløb er nu blevet doblet nogle gange, da firmaet bag spillet, Playdead, har fået en kapitalindsprøjtning på ikke mindre end 11 millioner kr. fra Vækstfonden, CAT Science og FAHU.

Det betyder, at spillet nu er sat til at udkomme i starten af 2010 til en pris på 80-100 kr.

Hvilke platforme, spillet er sat til at udkomme på, vides endnu ikke, men med det angivne prisniveau er der formentlig tale om et spil, som købes direkte over nettet, f.eks. via Steam, PSN eller Xbox Live Marketplace.

Den efterhånden gamle video fra spillet samt en håndfuld konceptbilleder kan ses her.

Gravatar

#1 cordion 29. mar. 2009 07:43

og wii... plz :D :P
Gravatar

#2 Axl 29. mar. 2009 09:40

11 millioner? Til at udvikle et 2D spil?
Er jeg den eneste der lige skal have en mindre kæbeoperation efter den information? :s
Gravatar

#3 Inn0c 29. mar. 2009 09:41

så vi har at gøre med et 2D spil med et budget på størrelse med en film... så har det fandme at være godt
Gravatar

#4 buchi 29. mar. 2009 10:36

well, jeg håber bare at det er teaseren der i 2D :O
Gravatar

#5 Wazkyr 29. mar. 2009 10:58

Ud fra teaseren ser det nu meget fedt ud, men 11 milioner lyder som sagt af en hel del til et 2d spil.

Men hvis det skal udvikles til flere platforme kunne de sikkert hurtigt få brugt de penge.
Gravatar

#6 Bllets 29. mar. 2009 11:38

#3
11 millioner budget til en film lyder også utroligt lille disse dage.

Bliver spændene at se hvordan Limbo klarer sig, da det nok har noget indflydelse på fremtidens støtte til danske udviklere?
Names are the biggest limitations in this world.
Gravatar

#7 Clinkie 29. mar. 2009 11:53

Gud hvor tænker jeg bare Braid når jeg ser den trailer - Hvilket for mig vil sige, traileren formår at imponere mig meget. Ser frem til Limbo og jeg håber de holder den samme 2D stil til den tid.
Gravatar

#8 jingojester 29. mar. 2009 12:30

De bygger deres egen engine, så derfor er det jo lækkert med lidt investor money.

http://www.version2.dk/artikel/10433-limbo-compute...
Gravatar

#9 nazcov 29. mar. 2009 12:41

Deres hjemmeside er nice..

"Signup for newsletter: [email protected]"
Gravatar

#10 DusteD 29. mar. 2009 14:20

#6
Ikke når du ser hvad der kan laves for $500 af et par ildsjæle...

Jeg er pænt sikker på at 11 mill skudt i et af de eksisterende frie projekter ville være penge bedre brugt..

Gravatar

#11 Spiderboy 29. mar. 2009 14:21

#2, #3, #5 (og sikkert flere)
Selv om et spil er i 2D, kan det sagtens være lige så flot, komplekst og ikke mindst sjovt som et 3D spil.

2D-spil anno 2009 kan på ingen måde sammenlignes med 90'ernes Super Mario Bros. og Mega Man. Et par eksempler: [url= (Et 2D-spil til PS3 i HD-opløsning).
Gravatar

#12 bmxdk 29. mar. 2009 14:35

nazcov (9) skrev:
Deres hjemmeside er nice..

"Signup for newsletter: [email protected]"


Ja ? du skriver bare din mail og så er du på ?
Men glæder mig helt sikkert til at prøve spillet!
Og bare fordi det er 2D, betyder det jo ikke, at det ikke er sjovt ? Hvis du har prøvet at spille world of goo fra 2d boys. sååå
Jeg minder mere om en barne glad pølse tysker på ferie i Thailand :D
Gravatar

#13 Closetoyou_dk 29. mar. 2009 17:03

Jeg er ligeglad om det er 2d

Jeg synes virkelig at det ser flot ud og syntes det er en fed ny spil udvikling, der er blevet gjort her.

Det at det hele drejer rundt hele tiden, og at man benytter så simple omgivelser, men samtidig er 2d grafikken så godt kunstnerisk lavet at man ik nænner at tage øjnene fra det!
Gravatar

#14 Abech 29. mar. 2009 17:19

Heftigt budget for sådan et simpelt spil. Men alting koster også bare kassen i dag.
Jeg kunne forestille mig at spillet er meget ensformigt.

#9

Du hentyder ikke til at det er en fejl der står "[email protected]" vel?
Feltet er til at udfylde din egen email for at tilmelde dig deres nyhedsbrev.
Gravatar

#15 daggerthuggert 29. mar. 2009 17:27

Der er jo altså ikke tale om støtte her. Der er tale om en ben hård investering fra Vækstfondens side. De har jo ikke kun investeret i ét spil, men i et firma som forhåbentlig kommer til at spytte flere gode spil ud.

Vi må bare håbe at investeringer som denne kan få Danmark lidt frem i spilbranchen igen. Vi blegner jo sammenlignet med bare Sverige foreksembel (Avalanche Studios, GRIN, Massive Entertainment, Starbreeze Studios etc.)

Vi står tilbage med en række små firmaer som virkelig kæmper for at holde skruen i vandet. Hvis Limbo bliver en succes, så vil investorer måske turde satse lidt mere på spil i fremtiden. Hvilket jo ville være godt for alle.
Gravatar

#16 knasknaz 29. mar. 2009 17:30

Det her ser virkeligt fedt ud.
2D er i det hele taget ret undervurderet.
Gravatar

#17 Spiderboy 29. mar. 2009 17:33

Abech (14) skrev:
Heftigt budget for sådan et simpelt spil. Men alting koster også bare kassen i dag.
Jeg kunne forestille mig at spillet er meget ensformigt.

Hvad får dig til at tro, at spillet bliver simpelt og ensformigt?
Gravatar

#18 Axl 30. mar. 2009 08:51

#11 > Det var nu ikke det jeg mente - jeg mente bare, at det (oftest) er billigere at lave et 2Dspil end et 3Dspil...
...og det jeg forbinder med 2Dspil er oftest flashspil ala dem på onemorelevel.com - jeg er godt klar over at dette ikke er et sådant spil, men 11 millioner er sgu da mere end hvad samtlige dogmefilm nogensinde har haft som omsætning (tilsammen).
Gravatar

#19 Spiderboy 30. mar. 2009 09:55

Axl (18) skrev:
#11 > Det var nu ikke det jeg mente - jeg mente bare, at det (oftest) er billigere at lave et 2Dspil end et 3Dspil..

Jeg kender ingen statistikker på området, men jeg har svært ved at se nogen årsager til at det skulle være tilfældet.

Axl (18) skrev:
...og det jeg forbinder med 2Dspil er oftest flashspil ala dem på onemorelevel.com - jeg er godt klar over at dette ikke er et sådant spil, men 11 millioner er sgu da mere end hvad samtlige dogmefilm nogensinde har haft som omsætning (tilsammen).

Lige præcis. At folk som det første kommer til at tænke på Flash-spil når man sider 2D-spil er en ret udbredt fordom.

Og jeg ved ikke lige hvor fair det er at sammenligne med dogmefilm, med mindre der vitterligt var tale om et typisk Flash-spil. ;-)
Gravatar

#20 psjakobsen 30. mar. 2009 12:49

#18: Overdrivelse fremmer ikke forståelsen.

Antal solgte billetter i DK for fem af de bedst sælgende dogme-film:

Italiensk for begyndere: 828.701
Elsker dig for evigt: 506.493
Festen: 403.642
Mifunes sidste sang: 351.128
Forbrydelser: 129.997

Når det er sagt synes jeg ikke det lyder som noget specielt voldsomt beløb til udvikling, distribution og markedsføring af et spil.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login