E-sport i massiv fremgang i Kina

Som så mange andre markeder ser mange til Kina, på grund af det stigende forbrug, hvilket betyder flere kunder og flere penge at tjene. Sådan går det også inden for e-sport, som ser en kæmpe udvikling i landet i disse år. Ifølge analysefirmaet Niko Partners vil spilmarkedet i Kina nå en omsætning på $11,9 milliarder i år, og derudover stige med yderligere $2 milliarder hvert år de 5 følgende år. Til sammenligning havde spilmarkedet i Kina en omsætning på $100 millioner i 2001.

Flere større virksomheder ser hvor dette bærer hen, og begynder derfor at investere massivt i det kinesiske marked, som kan risikere at blive verdens største for pro gaming, online gaming og mobil gaming. Således er e-sport også i fremgang, hvor især League of Legends er populært, og spilles af mange på netcafeer. Ifølge Niko Partners er det nemlig Free-to-play modellen, som har størst succes i Kina.

Niko Partners skrev:
It is the business model that makes sense for that culture, and in my opinion for the rest of the world too. Pay for a service to access a digital product, not the easily-copied digital product itself. Pay to be part of an experience, and pay for as much of that experience as you want to pay for.

Således har ActiVision valgt at slå sig sammen med kinesiske Tencent, som sidder på 37 % af det kineske online gaming-marked for pc. I samarbejde med Tencent vil ActiVision teste deres Call of Duty Online i Kina, der pt. er i alpha-stadiet. Dette vil også blive et spil udgivet som Free-to-play.

Riot Games, udviklerne bag League of Legends, følger trenden, og deres kommende LCS All-Stars turnering vil derfor blive afholdt i Shanghai fra 24. maj til 26 maj. Det er første gang Riot Games afholder en international turnering i Kina, og de forventer, det vil blive verdens største event for pro-gaming endnu set.

Gravatar

#1 Curon 6. maj 2013 10:09

En omsætning fra 100 mio dollars i 2001 og så til 11,9 mia dollars i år. Det er virkelig mange penge at hente for gaming-markedet i Kina!

Det er så også en halvstor befolkning må man sige :)
Men det er stadig en stor %mæssig udvikling i omsætningen.
Be yourself - Everyone else is already taken
Gravatar

#2 Pts99 6. maj 2013 11:07

Altid rart at se eSport komme frem! Forhåbentlig vil markedet vokse sig ligeså stort, hvis ikke større end "normal sport".

Er selv en high rank StarCraft II spiller ;)
Gravatar

#3 silan 6. maj 2013 14:18

Problemet er så vidt jeg kan forstå at det er tæt på umuligt for vestlige firmaer at komme ind og få en bid af kagen. Valve ville fx gerne lancere Dota2 i Kina, men den eneste måde de kunne gøre det på, var at hive steam ud af spillet og sælge alle rettighederne til et kinesisk firma, som så udgiver det på deres platform og deres servere.

Kina og eSport får mig altid til at tænke på WCG 2009, vanvittig crowd:

Ka du så forstå det Marianne!
Gravatar

#4 duppidat 7. maj 2013 04:19

#3 Forståeligt nok. Det er ynkeligt at EU ikke formår at overholde basiske rettigheder of love.

Patriot act trumfer i øjeblikket alt EU lov, og der er ingen der gør noget ved det. Kina derimod har forstået hvad det betyder for deres befolkning når et andet land har adgang til alt data om deres borgere.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login