© Markus Persson

Microsoft angiveligt ved at købe Minecraft-udvikler

Ifølge kilder som Wall Street Journal har fået fat i, så er der en usædvanlig handel på vej, da det forlyder, at Mojang, der står bag det meget populære Minecraft-spil, er ved at blive opkøbt af Microsoft.

Stifteren af Mojang, Markus “Notch” Persson, er ellers kendt for ikke at kunne lide de store kommercielle firmaer. Således trak han understøttelsen af Oculus Rift tilbage, da det kom frem, at firmaet var blevet opkøbt af Facebook.

Angiveligt har forhandlingerne været i gang de seneste tre måneder og det skulle være Notch, som har henvendt sig til Microsoft, i kølvandet på Minecrafts succes på Xbox-platformen.

Skulle opkøbet blive en realitet, så vurderes prisen til at blive på mindst $2 milliarder eller over 11,5 milliarder kroner. For de mange penge vil Microsoft angiveligt kun få Notch med i en periode på seks måneder, som han primært vil bruge på at sikre, at overgangen til Microsoft kommer til at forløbe som planlagt.

Hverken Microsoft eller Mojang har ønsket at kommentere sagen.

Gravatar

#1 Nikolajj 10. sep. 2014 09:13

Dette kan både være godt og skidt. Men kunne være spændende at se hvad der kunne komme ud af et Minecraft med et større team og et ordentligt budget (Minecraft 2?)
Gravatar

#2 Erixxxx 10. sep. 2014 09:15

Det, at Mojang ikke har tænkt sig at kommetere på sagen, bekymrer mig lidt. Notch plejer at være hurtig til at kritisere de store firmaer, så snart rygtemøllen går i gang.
Gravatar

#3 uraniumdeer 10. sep. 2014 09:43

Noooo!
Det kommer til at gå ud over support for Linux. Og hvad kommer det mon til at betyde for 0x10c?
Gravatar

#4 Sn3akr 10. sep. 2014 09:45

Det bliver enden på minecraft...
Gravatar

#5 naggert 10. sep. 2014 09:47

Håber de laver en version som IKKE kører på java! Ydrghhg..
Gravatar

#6 Chucara 10. sep. 2014 09:57

Kan ikke bebrejde hverken Oculus eller Notch. For $2,000,000,000 er samtlige af mine principper til salg. Langt mindre kan endda også gøre det.

Dog er det absurd dobbeltmoralsk af ham at gøre det samme som han protesterede højtlydt over at Oculus gjorde.

Meh. Microsoft har stået for mange gode spil gennem tiden, og tror ikke nødvendigvis, at det er dårligt for Minecract/Mojang. Microsoft er dog heller ikke på min liste over 'onde virksomheder'.
Newz.dk: Hvor alle er eksperter indenfor alt.
Gravatar

#7 Staeren Revived 10. sep. 2014 10:48

Måske med nogle kompetente udviklere bag projektet, kunne det ligefrem være, at ydelsen i Minecraft antog et anstændigt niveau. Spiller en hel del Minecraft og pokkers om man ikke regelmæssigt savner at spillet var bedre optimeret.

En fast joke om computere er, om de kan køre Crysis på ultra, men endnu mere burde det lyde om computeren kan køre Minecraft på minimum. Begynder man med de store modpacks, så kan der ske underlige og pludselige fald i ydelsen, hvilket ofte er til store gene.

Jeg er interesseret i at se hvad Microsoft kan få ud af licensen til Minecraft, men jeg kan af en eller anden grund se situationen for mig, hvor Minecraft 2 (eller whatever) bliver et Windows 9 exclusive.

Mht. Notch, så er det endnu en gang bevis på at ingen mennesker her i verden har principper fastere end at den rette mængde penge kan rive dem itu.

Desværre har den kære Markus udtalt sig så kritisk om "big bad companies", at han nok kommer i problemer med den inkarnerede fanbase, hvis han i den sidste ende sælger ud til hvad mange nok ser som ærke-fjenden (af en eller anden grund, jeg har personligt ikke meget ondt at sige om Microsoft).

Al respekt til Markus - han lavede et grimt spil med kæmpe firkanter, gjorde det sjovt at spille og tjente 10 milliarder. Re. Spekt.
Gravatar

#8 lost-viking 10. sep. 2014 10:55

Men hvad er ideen med at sælge det? Minecraft har ikke brug for at blive udgivet i en ny udgave. Det fede ved Minecraft er grafikken og det at det er simpelt. At spillet kan køre lidt langsomt skyldes ofte ikke ens egen computer men den server der bliver brugt. Mod packs kræver en del for at spille og spiller man tekkit anbefales det at man har installeret java 64bit og sat tekkit til at bruge minimum 4gb ram og gerne mere :) Men kan virkelig ikke se hvad det er Microsoft vil med det her.
Man skal ikke spise æbler hvis man selv har orm i kærnehuset
Gravatar

#9 Mr.Smiley 10. sep. 2014 11:27

Skulle de dukke op med et "Minecraft 2", så håber jeg virkelig de sparker Java ad helved til.
Det har sikkert nogen fine features, men er du tosset hvor tager det ressourcer på længere sigt.
Jeg håber dog, at Linux support fortsat vil være en ting.

Minecraft har udviklet sig til noget enormt - specielt mht. modding. Det er på det punkt, Minecraft kan tvinge en PC i knæ, som #7 også nævner.
Har man først "smagt på" diverse modpacks til Minecraft, så er det lidt svært blot at nøjes med vanilla Minecraft igen.
Gravatar

#10 HerrMansen 10. sep. 2014 12:39

Chucara (6) skrev:
Microsoft er dog heller ikke på min liste over 'onde virksomheder'.


Desværre er mange af deres spilstudier gået neden om og hjem - Savner personligt virkeligt Ensemble Studios' Age of Empires serie. De nåede aldrig at lave den "Moderne" 4'er som de ellers teasede en del for. :(

Minecraft til Microsoft? Good riddance - Markus og Co. har ikke gjort en pind ved spillet siden betaen udover et par småting som moddere har gjort bedre og gratis før dem.
This is my opinion. There are many like it, but this one is mine...
http://www.knowyournewz.dk
Gravatar

#11 nitan 10. sep. 2014 13:32

#10 If it ain't broken, don't fix it.

Og det er jo lige præcis det som Mojang nyder godt af, at modderne sørger for at holde spillet ved lige så de kan tjene pengene :)

Men om ikke andet så må de jo efterhånden se en mindre nedgang i spillet, hvilket nok gør at han forsøger at tjene det han nu engang kan få for det, og 2 mia $ er vel heller ikke så lidt at leve for tænker jeg.
Gravatar

#12 Silver Mane 10. sep. 2014 13:53

Det værreste jeg kan se ske her, er at videre iterationer af Minecraft bliver en Xbox-exclusive, eller at vidre udvikling af computer versionen stopper, for at fokusere på Xbox udgaven.
Eller at der komme expansions man skal betale for.

Som udgangspunkt, kan Minecraft vel ikke rigtig laves som en 2'er, der er ganske enkelt for meget af dens natur der kommer som følge af de limitationer der er lige nu, til at det ville være bare nogenlunde det samme.

Og jeg kan ikke se Microsoft lave et spil og have det samme community engagement som Mojang havde. En stor del af det kom fra at det var en lille udvikler.

Og med hensyn til pengene, har Minecraft soldt godt 54 millioner kopier, på alle platforme [1], og det løber sgu garanteret op til en halv milliard dollar allerede, for ikke at talle om merchandising. Udgifterne har til gengæld været lave, vil jeg tro. Ikke fordi at Mojan har haft en hær af folk ansat. Deres info er nede lige nu, men jeg mindes der har været mindre end 20 mand ansat.

For at MS kan tjene pengene ind igen, er der vel kun 3(½), muligheder:
-Lav en efterfølger
-Eller Expansion packs
-Merchandising
-Services (Minecraft Realms)

Minecraft Realms har begrænset potentialle, da de mest populære servere ikke kan køre med den begrænset forbindelse det tilbyder. Og muligheden for Mods henover det er jeg heller ikke sikker på, hvilket videre begrænser potentiallet. Unmodded er det stadig sjovt, men så skal der være fokus på det sociale.

Merchandising tror jeg heller ikke har været nogen cashcow, og jeg kan heller ikke se MS benytte sig af det. Dee er et teknologi firma, ikke t-shirt fabrikant.

Hvilket efterlader nye spil eller expansions. Hvilket jeg er rimlig nervøs for, lige netop fordi at på trods af alle mine frygter og kritik, kunne Minecraft, med en masse ekstremt talenterede folk bagved, blive større end det allerede er, og lige nu mener jeg det er det bedste der nogensinde skete for computeren.

/rant:off
Gravatar

#13 Silver Mane 10. sep. 2014 14:21

#12 Betydende, at jeg mener mincraft var det bedste der skete for computeren, i forbindelse med computerspil; Massivt populært spil de ikke fulgt nogen af de 'populære' regler om hvad der skulle til for at lave et spil, ud fra financielle krav, og som ikke kom fra et stort etabeleret firma, men bare en gut der havde en ide han syntes var sjov.
Gravatar

#15 Silver Mane 10. sep. 2014 14:29

#11
Nogle af de store moddere tjener selv rimlig godt på deres mods:
CovertJaguar (Railcraft)
Azanor (Thaumcraft)
Gravatar

#16 kriss3d 10. sep. 2014 16:27

Det bliver ihvert fald spændende at se hvad de vil gøre med Minecraft. Enten får de Notch med i et par måneder og så starter han et nyt firma op med nye ideer.
Eller også får Microsoft virkeligt styr på Minecraft. Må da lidt tilstå at en udgave lidt ala Everquest Next landmark ville SLET ikke være dårligt.
"En fagforening er det stykke plexiglas mellem din arbejdsgivers pik og dit røvhul"
Gravatar

#17 RMJ 11. sep. 2014 00:47

Gad vide hvor længe der går inden der så kommer DLC. 15$ for en ny block type ?.

Windows 8 ekslusive. Ihvertfald Minecraft 2 og 3. hvis det overhovedet kommer på PC.

Det er virkelig trist at store firmaer ikke selv magter at komme på noget nyt, de magter kun at malke.

Se Destiny det er hvad et stort firma kan klare for 500 millioner dollars.

Det kunne være de selv skulle prøve at give deres folk frie tøjler og indse, at man godt kan lave populære spil med en 2-5 personer som ikke skal sælge 16 millioner kopier for at tjene sig hjem.

Tvivler på Notch nogensinde bliver kendt for noget igen. Det er faktisk held med minecraft. fordi man kan godt fornemme han lider lidt af ADHD osv, han har problemer med at fokusere, ting kan ikke holde hans opmærksomhed ret længe.

Og alle de andre spil Mojang har lavet, da de har da ikke været noget specielt. Men mon ikke han også bare gerne vil have flere penge også leve sig liv i fred, er helt sikkert på det lige passer ham.

Men det er trist at se at ingen folk har morale mere og bare sælger ud.Så hellere være fattig til evigtid, end at få mange penge og sælge ud af sine holdninger. Så kan man alligevel ikke synke ret meget lavere.

Hvad kan man med 2 millarder som man ikke kan med 200 millioner. Alså manden er jo stadig overvægtig, magter ikke at hyre en privat kok eller træner. så kan ikke rigtig se at 2 millarder skulle hjælpe på noget. Men det er vel bare flere penge for pengenes skyld.

Hvis man har kendt nogen som er kommet til penge, så kan man jo se hvordan de ændre sig, de tror de er mere end andre, og bliver faktisk nogle rigtige fine røvhuller.

Der skal alligevel sælges noget DLC og expansion osv for at tjene de penge ind igen.
Gravatar

#18 Kenman 11. sep. 2014 09:13

Mig bekendt er Minecraft okay stort på Xbox - det kunne være et incitament for at opkøbe det, men for $2.000.000.000 virker ret sindssygt, selvom Microsoft har en rimelig stor pengetank.

Hvis opkøbet sker - kunne jeg forestille mig at udviklingen kommer væk fra Java og over i noget C#, akkurat som jeg forestille mig at Xbox udgaven er lavet med; simpelthen for at strømline udviklingen og sikre sig en så lille kodebase som mulig ved at bruge shared libraries.

Derved fjerner man ikke 100% Linux support, men lader altså supporten falde tilbage på hvor meget Mono supporterer.

Modding er langt fra umulig - men kræver selvfølgelig en omskrivning af samtlige mods.

Men indtil vi har noget konkret fra parterne - må vi vel nøjes med vores spekulationer :)
Gravatar

#19 Pingvin 11. sep. 2014 09:36

Er ligegyldigt hvordan det ender.
Hvis Microsoft gør noget positivt ved det er det jo bare godt for fanbasen.
Smider de det på gulvet og folk efterlader Minecraft i støvet, så lur mig om der ikke hurtigt kommer et tilsvarende "indie" spil frem og overtager tronen som folk så spiller.
Så MCS har vel alt incitament i verden for at gøre fans af spillet glade for at beholde dem.

Syntes ikke man kan fortænke ham i at sælge Minecraft.
Min holdning til Apple kunne også købes for 2 milliarder dollars :D

Gravatar

#20 uraniumdeer 11. sep. 2014 10:26

Jeg er enig i at MC performer dårligt, men det er mere end noget andet på grund af Java.
Valget af Java, sikrer dog at (næsten?) alle platforme der kan køre Java, såfremt minimumskravene overholdes.
Gravatar

#21 HerrMansen 11. sep. 2014 14:46

#20 Bob bob - Xbox udgaven kører da via XNA gør den ikke? Og der måtte de skære gevaldigt ned på størrelsen på verdenen - mere end hvad dårlige laptops bliver nødt til med den "ringere" Java udgave.
This is my opinion. There are many like it, but this one is mine...
http://www.knowyournewz.dk
Gravatar

#22 lost-viking 12. sep. 2014 10:09

HerrMansen (21) skrev:
#20 Bob bob - Xbox udgaven kører da via XNA gør den ikke? Og der måtte de skære gevaldigt ned på størrelsen på verdenen - mere end hvad dårlige laptops bliver nødt til med den "ringere" Java udgave.


Hvorfor er man nød til at skære ned på størrelsen på verdenen? Minecraft fungere vel egentlig ved at Chunks af verdenen bliver holdt loadet så længe du befinder dig i den. En chunk er 9x9 mener jeg. Du kan dog holde en chunk loadet med en chunk loader. Men så holder du kun den chunk loaded. Så hele verdenen er ikke loaded på samme tid. Selv hvis du har mange på af gangen er det kun dele af verdenen der er loaded samtidig :) Hvis man har en mindre verden er der nok bare større sandsynlighed for at mere af verdenen er loaded hele tiden da folk jo konstant vil rende over de samme chunks og dermed holde dem loaded. :)
Man skal ikke spise æbler hvis man selv har orm i kærnehuset
Gravatar

#23 HerrMansen 12. sep. 2014 11:46

Det må du jo spørge studiet der portede Minecraft til Xbox om. For det gjorde de.

Overworld can generate infinitely. The Overworld is limited to 862 by 862 blocks on the Xbox 360 Edition, and 256 by 256 blocks on Old Pocket Edition worlds. At the edge of the Overworld, there is an invisible wall, and blocks can not be interacted with.

Går ud fra at de har måttet køre det hele P2P så der ikke er en streng "server" struktur. Hosten skal kunne køre alle chunks for alle, så de har skåret ned så den aldrig bliver overbelastet hvis de fire spillere gik hver din retning.
This is my opinion. There are many like it, but this one is mine...
http://www.knowyournewz.dk
Gravatar

#24 Vandmand 15. sep. 2014 14:15

BBC skriver at Microsoft nu har koebt Mojang: http://www.bbc.com/news/technology-29204518

Der staar ogsaa at Mojang havde et overskud paa 100 millioner pund sidste aar, med omkring 40 ansatte.

BBCs kilde: http://news.xbox.com/2014/09/games-minecraft-to-jo...

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login