Steam får millioner af nye brugere

Pc’en har på det seneste haft det hårdt med stigende konkurrence fra tablets og smartphones, hvilket har ført til faldende salg. Ligeledes har spil-pc’en også mange gange fået hårde ord med på vejen, hvor nogle var helt ude på overdrevet og kalde pc’en for død.

Dette er dog ikke noget de mærker hos Valve, tværtimod. Siden Valve startede tjenesten Steam for 10 år siden, er antallet af brugere vokset til over 65 millioner, der har adgang til over 3.000 spiltitler. Antallet af brugere er dermed steget 30 % på bare et år. Til sammenligning har Xbox Live 48 millioner brugere.

Valve håber at kunne få endnu mere liv i pc’en som spilplatform, med lanceringen af sit eget Steam Machine koncept, der er små, men kraftige pc’er fra udvalgte producenter, der kører Valves nye SteamOS og kan bruge Valves unikke Steam Controller.

Gravatar

#1 gramps 31. okt. 2013 13:05

En af grundende er sikkert Humble Bundle. Inden HB havde jeg ikke en Steam-konto.
Gravatar

#2 RpR 31. okt. 2013 13:28

#1: tror ikke jeg nogensinde har købt flere spil siden humble bundle kom frem! Jeg vil så også gerne indrømme at jeg ikke får spillet nogen af dem :-P
Pewbe er cancer.
Gravatar

#3 Laziter 31. okt. 2013 14:00

Jeg har haft en Steam konto i 6 år, det er først i år jeg rigtigt er gået igang med at benytte mig af den.
En af grundene er at jeg har fået et hav af gave-koder.
Path of Exile har også gjort en del, dette er dog ret nyt endnu.
Gravatar

#4 ThomasMyrup 31. okt. 2013 14:10

#3
PoE kunne også hentes fra deres hjemme side, uden om steam :)
Gravatar

#5 Laziter 31. okt. 2013 14:13

#4
Ja det fandt jeg ud af efterfølgende, men det er nu rart nok at have det på Steam, så kan jeg aftale spil med vennerne den vej igennem :)
Gravatar

#6 Xervo 31. okt. 2013 14:30

Jeg har brugt steam i 7 år, og har siden mit disk-drev gik i stykker brugt det som min primære spil shop. Steam kører ofte rigtigt fine tilbud på gode titler, og siden de introducerede Greenlight er der kommet extra mange indie spil til.
Når der kommer til nye titler, kan steam ikke rigtigt konkurrere på prisen, og selvom de ofte har fine pre-order tilbud kan man ofte finde nye spil billigere andetsteds.
Men så er det jo heldigt at man bare kan taste key-koden ind i steam. Så er alt samlet på et sted.
Så er der hele badge/achievement delen, som mange jo syntes om. Det er ikke rigtigt mig, men så er det jo heldigt at jeg kan sælge mine cards til en billig penge og samle lidt sammen. (har købt witcher2 på tilbud bare for disse penge.)

Alt i alt er jeg rigtigt glad for Steam.

Jeg har hørt et eller andet sted at de skulle arbejde på en markedsplads for brugte spil. Nogen der har mere om det?
Gravatar

#7 Sanzor 31. okt. 2013 15:26

Er nok nået til 8-9 år i brug på min Steam konto, så død over PC'en er lidt jeg griner af, da jeg er mere typen der bare opgradere skidtet når det trænger :P

#6
Helt enig ang. deres preorder priser. Det er lidt en skam at de fysiske kopier koster mindre, men det er heldigvis ganske få spil jeg får lyst til at preorder. Venter man lidt, så kan der ofte spares temlig kraftigt når de har "Sales" eller bare almindelig tilbud :)
Gravatar

#8 Blackwater 31. okt. 2013 15:51

Hvis priserne ikke lige passer en, så køber man da bare en cdkey på greenmangaming, kinguin, allkeyshop osv. og sikrer sig, at den kan aktiveres på steam. Der er ofte mange penge at spare pr. produkt!

Jeg er glad for at steam vokser, jo flere spillere jo bedre. Jeg ønsker stadig, at EA ville overgive sig og publish på steam igen, i stedet for at battlefield 3, 4 osv er origin exclusives.

Gravatar

#9 MonsTruz 31. okt. 2013 16:32

Jeg har været med siden steam betaen, og kan huske at jeg hade det dengang.
Man skulle bruge det til CS, som oven i købte også smed 1,6 patchen ud, som total ødelage mit aim.
Det var stygge tider.

Elsker til gengæld steam i dag!
Køber aldrig fysiske skiver til PC spil i dag, det er simpelthen bare nemmere med steam.
Har heller ikke haft hentet et spil ulovligt, i hvad, +5 år eller noget i den stil. Det vil jeg også godt tilskrive steam, og deres gode tilbud.
Gravatar

#10 TezlaByte 31. okt. 2013 17:05

Jeg har haft Steam i over 10 år, og jojo - Humble Bundle har da tilføjet nogle spil efterhånden.
Er oppe på ~286 spil.

Men at PC'en skal dø ud, næ nej. Never.

Synes Steam er det mest geniale der er sket i spilverdenen, bum!
IDDQD
Gravatar

#11 Taizun 31. okt. 2013 17:13

gramps (1) skrev:
En af grundende er sikkert Humble Bundle. Inden HB havde jeg ikke en Steam-konto.

Tilbage i 2010, lige inden den første Humble Bundle udkom, var der cirka 25-30 millioner Steam-brugere.

I September 2011, efter at 4 Humble Bundles var udkommet, var der cirka 35 millioner aktive Steam-brugere.
Et par måneder senere og yderligere 4 Humble Bundles rigere, var antallet steget til 40 millioner.

I November 2012 var antallet af aktive Steam-brugere steget til 50 millioner. Siden sidste optælling var der også udkommet yderligere 9 spil-relaterede Humble Bundles.

Og næsten et år senere er antallet nu steget til over 70 millioner aktive brugere. Der har siden 2012-optællingen været yderligere 13 spil-relaterede Humble Bundle-udgivelser, og de har siden da også lanceret deres Weekly-deals, som har set 26 udgivelsers siden sidste optælling.

At gå fra 0 til 25 millioner aktive brugere på cirka 7 år, og derefter tredoble det antal på blot 3 år, er helt utroligt.

Jeg vil dog personligt ikke give Humble Bundle skylden. Ak jo, den har da hjulpet en hel del - men der er så fandens mange andre ting der også spiller ind, og har en langt større rolle.
For eksempel så vi lanceringen af "udsalg" på Steam, i form af jule-udsalget i slutningen af 2009. Siden da har vi set Sommer-udsalg, Halloween-udsalg og efterårs-udsalg, og Valve har holdt fast i disse som en tradition - og dette er uden tvivl også med til at hive folk ombord på Steam.

I 2011 så vi TF2 blive forvandlet til en F2P-titel, hvilket også hev rigtig mange spillere ind, især russere.
Det samme år startede beta-fasen for Dota 2 også på Steam, hvilket løb helt frem til i år, hvor det udkom. På samme tid så vi en stigning af russiske såvel som asiatiske spillere.
2 titler som i sig selv har sørget for størstedelen af den aktive og kontinuerlige samling af spillere på Steam.

Og så er der alle de små ting fra tid til anden, som gør en forskel. For eksempel de nyligt annoncerede hardware- og softwaretiltag fra Valve, i form af SteamOS, Steam Boxes samt Steam Controller.
De famøse samlerobjekter i form af Steam Trading Cards, og dertil badges, profil-baggrunde samt emoticons.
Big Picture Mode til de mange sofa-gamers.
Steam Greenlight som gjorde små studier og individuelle udviklere istand til at fremvise deres spil på Steam, og lade fællesskabet stemme om hvilke der skal udgives.

Og mange andre små finurligheder.

Steam er fantastisk :)

PS: Har selv været bruger af Steam i snart 9 år.

EDIT: Fun fact: Der er igennem Humble Bundle blevet skrabet over 300 millioner kroner sammen - ugentlige udsalg ikke medregnet.
Hvordan disse penge er fordelt på diverse velgørenheder, studier, m.v. er dog ikke oplyst.
Gravatar

#12 vooze 31. okt. 2013 17:30

At de begyndte at kigge på Linux har helt sikkert også givet den hel brugere det sidste år :)
Gravatar

#13 holiday 31. okt. 2013 17:36

De har også fået mange gode free 2 play titler, Dota2, Warthunder osv...

Ydermere har de været gode til at implemtere ting som update-mangament, workshop, steam cloud saving og andre ting der gør det lettere/federe at bruge steam...
Gravatar

#14 Scorpion 31. okt. 2013 18:18

Jeg har efterhånden haft en profil på Steam i 9 år og har brugt den relmæssigt lige siden jeg oprettede den. Kan stadig huske den hårde begyndelse på Steam, det var dælme problemfyldt i starten! Men gennem årene synes jeg virkelig at de har oppet sig, og er uden tvivl den bedste af sin slags.
Jeg er virkelig spændt på at se hvordan det bliver at spille Half-Life, CS, Team Fortress osv, fra sofaen med en controller. Det bliver vel stadig på de samme servere? I så fald kan vi endelig få afgjort hvad der difinitivt er den bedste styremetode. Alle odds peger selvfølgelig på tastatur og mus, men om en controller faktisk kan have en chance, er en interessant tanke.
Gravatar

#15 jpvg 31. okt. 2013 21:02

Jeg må erkende at jeg ville ønske at folk ville gå væk fra steam, det er et frygteligt system for devs og du mister 75+% af din indkomst(på PC-siden) ved ikke at være på Steam.

Det er meget tæt på et monopol og det er steam-users der enforcer det ved at blive der =(
Gravatar

#16 csstener(^,^) 1. nov. 2013 03:18

AlexMilo (14) skrev:
men om en controller faktisk kan have en chance, er en interessant tanke.
har en kamarat som er 2gange så god med en controller end han er med mus og tastertur...han bruger så Xpadder når vi sider og gamer til at overføre controlleren til ikke suporterede spil eks. som CS . det er mærkeligt at man kan være bedre med en controller end med mus og tastertur.
It's funny how the people that hurt you the most, are the ones that swore they never would.
Gravatar

#17 Zalon 1. nov. 2013 03:26

#15, hvordan er det et frygteligt system for devs? Mener du deres Steamworks SDK? Eller er det Steam konceptet som er frygteligt?

Som jeg ser det er deres SDK ikke et voldsomt stort problem, det er jo frivilligt om man vil benytte sig af Steamworks. Man kan jo bare nøjes med at udgive sit spil via Steam, uden Steamworks support.

Jeg kan godt se at det er et problem at de sidder på så stor en del af det digitale udgivelsesmarked, da det giver dem rig mulighed for at tage en stor del af salgsindtægterne. Men man er jo ikke bundet til at udgive sit spil eksklusivt på Steam, man kan jo samtidig sælge sit spil via GOG.com, Desure eller lign.

Når man sælger et digitalt produkt, så handler det jo i langt højere grad om antallet af solgte enheder, og ikke så meget om indtægten per solgte enhed, da udgifterne per solgte enhed er langt lavere end ved et fysisk produkt. Udgifterne per enhed er nok væsentligt højere ved at sælge via Steam. Dog er prisen for at nå de 65 millioner potentielle købere jo nok ikke sat for høj, når du selv nævner at Steam salg kan stå for 75+% af indtægterne ved en udvikler.
Gravatar

#18 timeless 1. nov. 2013 07:14

jeg bruger også steam meget.
jeg har over 158 titler på min steam account og har brugt det i over 7 år nu :)
det virker som det skal, og jeg er rigtig glad for at have alle spil samlet et sted. :)
Gravatar

#19 Sikots 1. nov. 2013 08:33

Net_Srak (0) skrev:
Steam Controller.

Er det en form for røgmaskine? ;)
Why are you reading this? The joke is in your pants
Gravatar

#20 jpvg 2. nov. 2013 20:33

#17

Nej det er ikke den tekniske del af steam der er noget galt med, den er helt fantastisk. Problemet er greenlight og at skaffe de ~75.000 stemmer som der skal til for at mit spil har et reelt chance for at komme på Steam.

Hvis du tager et kig på postmortems fra gamasutra så vil du komme frem til nogenlunde følg. tal på de platforme som du nævner for et normalt indie spil :

Desura ~ 100 units.
Gog ~ 4.000 units.
Steam ~ 20.000 units.

Det svinger selvfølgeligt lidt depending on genre osv men det er tydeligt at Steam er det der afgør om du får overskud på dit produkt eller ej.

Det er et problem fordi hvad nu hvis mit produkt er et nicheprodukt som ikke appellerer til de brede masser så skal jeg som niche-udvikler bruge 10x flere penge/energi på marketing for at finde de brugere som kunne finde på at stemme på mit produkt.

Så Steam er fuldkommen awesome for udviklere som er etableret allerede og/eller som har et fuldkommen genialt koncept som folk er vilde med. Dem der bliver skadet af steam er nicherne og det skal du tænke på at de fleste indiespil reelt er.

De fleste jeg snakker med om det her problem, de skriger så nu "JAMEN BUNDLES!!1!" og ja de har fuldkommen ret men der er kun et bundle der rigtigt sælger og det er selvfølgeligt humblebundle og det er endnu sværere at blive inkluderet i end Steam især med en nichetitle så jeg tager den i opkøbet og siger allerede nu at det er ikke rigtigt en løsning ;)

EDIT - Jeg vil lige tilføje at det er ikke specielt nemmere at komme på Gog.com btw.
Gravatar

#21 Radissan 4. nov. 2013 07:48

#20

Dit spil er åbenbart super niche. Så. Det ville nok ikke klarer sig en flyvende fis bedre hvis der var 20 online spil butikker. Eller hvis det kom ind på en af dem. Begynd at sælg det på din egen side.

Derudover skal du nok være lykkelig over du ikke skal ud og finde et firma til at fysisk udgive dit niche spil.

Til sidst. "selvfølgeligt lidt depending on genre osv". Hold da op.
Gravatar

#22 Zalon 4. nov. 2013 15:05

#20, Du har ret i at Greenlight pt. er lidt svær at komme igennem med et niche produkt, men det har kun eksisteret i lidt over et år. Før Greenlight var det nærmest umuligt at komme på Steam, hvis det ikke var igennem en etableret udgiver, eller hvis man som indie udvikler havde allerede havde et stort bagkatalog.

Samtidig har Greenlight det første år været fyldt med ældre semi-kendte titler, som udviklerne gerne vil genudgive på Steam. Jeg tror at det bliver bedre med tiden, især fordi Valve godt selv er klar over at det er et problem.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login