Valve bekræfter Linux Steamklient

Valve har lanceret en Linux blog på deres hjemmeside, hvor de bekræfter rygterne om en linux klient af Steam.

Den seneste tid har der været meget røre omkring, at Valve har rekrutteret en række kendte Linux og OpenGL spiludviklere. Valve fortæller på bloggen, at de det sidste år har været igang med at udvikle en Steamklient til Ubuntu 12.04. De har haft held med at portere Left 4 Dead 2 over på den nye klient.

Dog er der stadig en del arbejde at gøre med klienten, som ikke er fuld funktionel endnu. Der bliver i øjeblikket arbejdet på at optimere ydelsen for L4D2 i OpenGL, samt på at portere flere spil fra Valves bagkatalog til Linux. Målet er at både klient og L4D2 skal køre lige så godt på Linux som på Windows.

Gravatar

#1 cordion 17. jul. 2012 09:24

nyhed skrev:
Målet er at både klient og L4D2 skal køre lige så godt på Linux som på Windows.


vel at mærke om man kan få sine grafik drivere til at være lige så optimeret til linux som til windows...

men det skal valve nu ikke belastes for... thumbs up til valve
Gravatar

#2 Unimox 17. jul. 2012 09:51

Man kan lave en driver som kan køre på Linux såvel som Windows. Hvordan og så videre ved jeg ikke, men ved man kan. Så kæmpe driver problemer burde der vel ikke være hvis de vel og mærke gør det ordentligt.

Ærgerligt at artiklen ikke nævner om Canonical giver en hjælpende hånd med. Penge / udvikling.
Gravatar

#3 one 17. jul. 2012 10:00

Virkelig godt nyt. Håber også at de konvertere DotA2 til Linux, nu de er i gang, selvom vi allerede har det ganske udemærkede HoN.... Det nye Counterstrike må også godt komme med... :D
Gravatar

#4 inckie 17. jul. 2012 10:02

Unimox (2) skrev:
Man kan lave en driver som kan køre på Linux såvel som Windows. Hvordan og så videre ved jeg ikke, men ved man kan. Så kæmpe driver problemer burde der vel ikke være hvis de vel og mærke gør det ordentligt.

Ærgerligt at artiklen ikke nævner om Canonical giver en hjælpende hånd med. Penge / udvikling.


De proprietære Linux drivere stinker.
http://fredagspatter.dk - Yep!
Gravatar

#5 chris 17. jul. 2012 10:07

Nej hvor er det fedt.
Hvis Linux også begynder at blive en spilplatform, og man kan få det til at fungere ordentligt. Så vil det klart betyde bedre markedspenetration.
Ét af linux' største problemer har jo desværre altid været at de har manglet understøttelse fra de store spilfirmaer. Og så fedt er CS 1.6 bare heller ikke i WINE.

cordion (1) skrev:
vel at mærke om man kan få sine grafik drivere til at være lige så optimeret til linux som til windows...

men det skal valve nu ikke belastes for... thumbs up til valve

Jeg har hørt at man skal holde sig fra Nvidia ;) :
Fuck you Nvidia



Unimox (2) skrev:
Man kan lave en driver som kan køre på Linux såvel som Windows. Hvordan og så videre ved jeg ikke, men ved man kan. Så kæmpe driver problemer burde der vel ikke være hvis de vel og mærke gør det ordentligt.

Ærgerligt at artiklen ikke nævner om Canonical giver en hjælpende hånd med. Penge / udvikling.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener, kan du uddybe?
For man kan ikke lave én driver der fungerer fantastisk på både windows og linux - fordi systemerne er bygget helt forskelligt op. Til gengæld kan man sagtens bruge samme Graffikkort.

Cannonical, har før sagt at de gerne ville hjælpe til med drivere, såfremt hardwareproducenterne leverede APIér og specifikationer.
- det er de vidst ikke helt vilde med... Så Cannonical har vidst gjort deres. Men eftersom at Intel, AMD og Nvidia producerer proptritære graffikkort, så er det et helvedes arbejde at lave ordentlige drivere. Og eftersom at linux-markedet ikke er voldsomt stort, så er det ikke noget virksomhederne lægger meget arbejde i.
www.noobish.dk
min clog
Gravatar

#6 Azjo 17. jul. 2012 10:08

Det bliver dog aldrig lige så pænt da opengl jo ikke understøtter mange af de "flotte" features som vi ser i directx.
Men ikke desto mindre er det er stort og godt skridt for linux som helhed.
Gravatar

#7 Rubenz 17. jul. 2012 10:23

#5

Nvidia laver faktisk ret gode driver til Linux, de er dog bare propitære.
Det Linus brokker sig over er at open source alternativerne er begrænset
ret så meget af NVidia.
Gravatar

#8 HerrMansen 17. jul. 2012 10:32

#6: De fine ting kan jo gengives - det er jo ikke fordi at DirectX på magisk vis låser op for effekter som ingen andre kan gengive.
This is my opinion. There are many like it, but this one is mine...
http://www.knowyournewz.dk
Gravatar

#9 duppidat 17. jul. 2012 10:39

#8 Det kræver så bare at OpenGL har fået det udviklet og understøttet... Og det plejer de at være ret så meget bagud med :-)
Man kan vel godt tage en smutvej her og der, men det blir sgu aldrig rigtig helt det samme.
Gravatar

#10 markjensen 17. jul. 2012 10:47

Azjo (6) skrev:
Det bliver dog aldrig lige så pænt da opengl jo ikke understøtter mange af de "flotte" features som vi ser i directx.
Men ikke desto mindre er det er stort og godt skridt for linux som helhed.


Eksempler? Så vidt jeg ved har OpenGL rigtig mange funktioner hvis man tillader sig selv at bruge extensions (hvilket vist er ret normalt).
Smilinger.dk - tegneserier og billeder
Gravatar

#11 markjensen 17. jul. 2012 10:48

duppidat (9) skrev:
#8 Det kræver så bare at OpenGL har fået det udviklet og understøttet... Og det plejer de at være ret så meget bagud med :-)
Man kan vel godt tage en smutvej her og der, men det blir sgu aldrig rigtig helt det samme.


Der går lang tid før det er en del af core fordi ting skal modnes, men du kan jo bare bruge extensions.
Smilinger.dk - tegneserier og billeder
Gravatar

#12 HenrikH 17. jul. 2012 11:08

Nu kan det godt være, at det er mig der bare er en gammel nisse - men nogle af de spil jeg spiller mest kommer leveret i en DosBox fra Steam af, for at kunne fungere på en moderne Windows maskine - alle disse titler burde Steam jo umiddelbart kunne porte direkte over til Linux, uden noget.

Om de tilpasser nyere spil, eller sørger for at det spiller i Wine er vel som så og som så?

Og angående drivere, har jeg ikke ligefrem prøvet nogen, men det burde da være muligt for hardwareproducenterne at lave noget der fungerer - og lige netop Ubuntu har jo ikke lige så meget imod proprietære dele som resten af Linux communitiet?
Gravatar

#13 Theis 17. jul. 2012 11:13

Mens alle andre spilvirksomheder spytter det samme spil ud med et højere tal bag efter, så bevæger Valve sig ud på næsten ukendt land.

Alle andre havde lavet Half Life 3 inden de var begyndt at porte sine spil til Linux.

Rigtige gamere spiller Mario.
Gravatar

#14 tachylatus 17. jul. 2012 11:21

inckie (4) skrev:
De proprietære Linux drivere stinker.

Du aner vist ikke hvad du snakker om, eller har i hvert fald ikke fuldt med de sidste 2½ år.

Når det kommer til gaming benchmarks, så har de proprietære Linux drivere fint kunne følge med. Nogle gange endda med lidt bedre resultater end Windows, men som regel kun en smule langsommere eller samme framerate.
Selvfølgelig varierer det fra test til test, og der er da få tilfælde hvor Linux driveren performer elendigt, men at påstå at de generelt "stinker" stemmer overhovedet ikke overens med virkeligheden.

http://www.tomshardware.com/reviews/ubuntu-oneiric...

http://www.tomshardware.com/reviews/ubuntu-oneiric...

http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&...
:(){ :|:;};:
Gravatar

#15 nyx 17. jul. 2012 11:21

Det betyder forhåbentlig vi kommer til at se lidt mere til Linux på spilmarkedet. Jeg bruger i dag ikke Steam, men skulle det her blive en realitet, og et fornuftigt alternativ til Wintendo, så skal jeg skam nok komme på platformen :)
Gravatar

#16 uraniumdeer 17. jul. 2012 11:36

Jeg har fulgt udviklingen, spændt som en flitsbue på phoronix.com.

Valve har sågar fundet fejl i Linux, som har ført til dårlig 3d-performance. Jeg tror de her ret travlt :)

Jeg syntes at det er et fantastisk initiativ, og det giver Linux den fokus den i lang tid har manglet.

Mht. nVidia, så vil det undre mig meget, hvis de ikke snart kommer på andre tanker. Når et firma som Valve backer Linux, og nVidia mister milliardordrer grundet at de nægter at lave deres drivers open source, så vil AMD vinde frem, sammen med Linux, indtil nVidia ændrer tonen.

En udvikling som denne vil da forhåbenligt også fremme OpenGL frem for Direct 3D (Direct X), da OpenGL alligevel kan bruges af alt der kan render 3D.


Det er da også super fedt at Debian, begynder at arbejde med gaming-performance.
Jeg tror at Linux har potentiale til at blive et bedre gaming OS end windows, fordi windows er blevet så ekstremt tungt.
Gravatar

#17 Justin 17. jul. 2012 11:44

uraniumdeer (16) skrev:


Mht. nVidia, så vil det undre mig meget, hvis de ikke snart kommer på andre tanker. Når et firma som Valve backer Linux, og nVidia mister milliardordrer grundet at de nægter at lave deres drivers open source, så vil AMD vinde frem, sammen med Linux, indtil nVidia ændrer tonen.


En smuk drøm, men du skal nok ikke regne med af det er noget der sker i morgen
-- > har du husket af lave en ubrugelig bil analogi i dag ?? <--
Gravatar

#18 uraniumdeer 17. jul. 2012 12:12

Justin (17) skrev:
En smuk drøm, men du skal nok ikke regne med af det er noget der sker i morgen


Det regner jeg heller ikke med. Men hvis Linux overhaler Mac OS, og det betyder bedre salg for AMD, fordi AMD kan supporteres bedre, bør de nu begynde at overveje det.

Jeg syntes stadig at det er lidt vildt, at end ikke en milliardordre kunne få dem til at ændre mening.

Jeg må så også sige at jeg tror at de programmører der skriver Linux drivere er en smule frustrerede, jeg tror de kæmper en ret op ad bakke kamp internt i nVidia.
Gravatar

#19 SAN 17. jul. 2012 13:10

Bedste nyhed lange :-D
Gravatar

#20 RMJ 17. jul. 2012 14:00

Kunne være rigtigt sejt hvis linux fik fremgang i gaming. Tror virkelig der er potentiale der.

Special når man ser Microsoft bevæger sig længere og længere væk fra at optmere windows til gaming og windows bliver mere og mere børnehave agtigt med touchscreen scrap.

Ville være fedt at have en Linux version der bare var total optimeret til gaming.
Gravatar

#21 Fjeder 17. jul. 2012 14:34

#20 Et eller andet sted kan jeg godt forstå at Microsoft prøver at flytte spil fra Windows, de har jo deres x-box at spille på..
Det skulle i al fald ikke undre mig, at MS gerne vil have windows til at være en mere seriøs platform og spil så skulle afvikles på x-box... bare en tanke..

Men allerede nu er det jo rigtig besværligt at spille spil, bare med "et par år på bagen" over netværk på en windows 7 pga den ikke længere understøtter ipx protokollen, som mange ældre spil kræver... øvøv
Gravatar

#22 f-style 17. jul. 2012 15:05

#21
Xbox er skam ingen konkurrent til spil på PC, undtaget nogle xbox only eller hvis man spiller sammen med nogle venner i f.eks. need for speed, tekken, fifa, mmorpg og andre sports spil. Strategi spil og fps er stadig bedst at styre på pc'en med mus og tastatur. Desuden er hardware på xbox og andre konsoller jo forædlet den dag de kommer ud og bliver ikke opdateret de næste 5 år. Her har PC'en jo allerede en fordel rent hardware mæssige allerede nogle få måneder efter udgivelse af en ny konsol.
Det er dumt hvis microsoft går væk fra PC markedet angående spil, da det blot vil medføre flere linux brugere over tid og nogle vil de miste til andre konsoller som PS3, nintendo og mac OS. Mit foretrukne valg af spil enhed er stadig min stationær da jeg ikke spiller så mange sports spil men mere fps, strategi, adventure osv. spil. Desuden har PC'en samme muligheder for tilslutning som en konsol, altså kontrollere så her er pc'en heller ikke bagud, selvom det ikke ses ret ofte at folk har flere joypads til pc'en, men det er skam muligt og nogle gør det. Har selv et joypad til når jeg spiller bilspil på pc'en som need for speed the run.
Live your Life... Dream your Dream...
You have one life... Use it wisely...
Gravatar

#23 Fafler 17. jul. 2012 15:26

Hvis de får portet nok titler kan de jo bruge det til deres kommende "konsol" og på den måde spare licenser til Microsoft. Det ville være et smart træk af Valve, for hvis de får success med den kunne jeg forestille mig at Microsoft gerne vil prøve at spænde ben for dem.

Og så er jeg helt med dem, der gerne så en lettere loader til spil end Windows. Jeg synes det er ret overkill at skulle vedligeholde en Windows 7 installation blot for lidt Skyrim og Diablo III i ny og næ.
Ah nevermind, der var jo allerede en der havde skrevet det.
Gravatar

#24 PoulErik 17. jul. 2012 18:35

Først kom Firefox, så kom OpenOffice og nu Steam.

Goodbye Windows.
Gravatar

#25 Nize 17. jul. 2012 19:40

#24

Du lyder som typen der godt kunne tænke sig at købe mit tårn, som er i Paris. Det er billigt, taget i betragtning af hvor rig du bliver på det.

Broer har jeg også, en i lillebælt faktisk. Bare sig til.
--
"Hvis du siger 'SSD disk' én gang til, så..." *SMACK*
Gravatar

#26 PoulErik 17. jul. 2012 19:43

#25 Ellers tak. Ejer allerede et tårn i Paris.

Spil til Linux over steam vil jeg dog gerne betale for. Bare for at støtte projectet.
Gravatar

#27 kblood 17. jul. 2012 19:56

Det er bestemt gode nyheder. Jeg vil også lige nævne at Unity 3D snart kommer med version 4 som gør det muligt at compile sine Unity 3D spil til Linux også. Det har været rigtigt mange brugere som har bedt om at den kunne understøtte Linux, og hvis det kommer til at fungere godt, og det lyder det til siden de har annonceret det, så burde der snart komme en hel del flere spil til Linux. Der er vidst en del flere spil end man regner med, som er lavet med Unity 3D.

http://unity3d.com/gallery/made-with-unity/game-li...

Shadowgun, Rochard, Temple Run, Splice, Max and the Magic Marker og der er en del flere på vej. Flere og flere større spil selskaber er også begyndt at bruge Unity 3D. Og det er vidst gratis at udvikle til Linux, ligesom det er gratis at bruge Unity til at udvikle til Windows og MacOSX.
Gravatar

#28 tachylatus 17. jul. 2012 21:51

#27
Unity 3D er ikke mindre end GENIALT til spiludvikling, og rent teknologisk er deres engine også rigtig godt med. Det kan jo ikke blive nemmer, med alle de features samlet i ét intuitivt IDE. Jeg kan ikke beskrive hvor ellevild jeg blev da jeg læste om Linux support i highlights for version 4 - awesome! :-D

Mht. til gratisudgaven, så har den i hvert fald indtil videre haft en del begrænser i forhold til Unity Pro. For nyligt tilføjede de heldigvis external version control til Free, men så vidt jeg ved kan man ikke bruge custom shaders, render-to-texture, dynamic shadows m.m.
:(){ :|:;};:
Gravatar

#29 kblood 18. jul. 2012 00:04

#28

Ja jeg bruger gratis udgaven af Unity, og har så købt Android delen så jeg kan compile til Android. Heldigvis købte jeg den to uger inden at man kunne forudbestille Unity 4, så jeg får Unity 4 Android delen når den kommer da alle der bestilte noget til Unity inden for 14 dage før de annoncerede Unity 4 preorder, før lov til at få Unity 4 også.

Spil lavet i Unity uden de shaders og Dynamic Shadows ser ikke nær så pæne ud, men man kan godt nok stadigt lavet meget fine spil, og meget nemt. Jeg bliver mere og mere villig til at prøve Linux til mere daglig brug med det fremskridt der sker for tiden. Specielt hvis det kan fungere sammen med det Linux Commodore har lavet til deres C64 og Amiga lookalikes de har lavet. Det ser faktisk ret fancy ud det OS. Commodore OS Vision. Beta 9 er det oppe i nu. Specielt det med indbyggede emulatorer og undersøttelse af Amiga og C64 forever gør at jeg helt klart skal have prøvet den på den Commodore maskine jeg købte af dem.
Gravatar

#30 HenrikH 18. jul. 2012 08:37

Fafler (23) skrev:
Og så er jeg helt med dem, der gerne så en lettere loader til spil end Windows. Jeg synes det er ret overkill at skulle vedligeholde en Windows 7 installation blot for lidt Skyrim og Diablo III i ny og næ.

Med alle de work-arounds man skal bruge for at spille spil der er blot 2-3 år gamle i Windows 7, så kunne det da være kærkomment.

Jeg synes at jeg til stadighed oplever flere og flere spil, som skal tvistes og drejes på underlige måder, hver gang jeg lige vil spille det der spil på hylden igen...
Gravatar

#31 PoulErik 18. jul. 2012 20:06

Kommer Unity3D "developer-delen" også til Linux ?
Kan ikke rigtigt finde noget om det, der virker officielt.
Gravatar

#32 Tinggaard 19. jul. 2012 09:14

Jeg har benyttet steam i et stykke tid via Wine, og der var forhindringen altid om det kunne betale sig at købe et spil, som man ikke var 100% sikker på om det kunne køre på ens maskine. Måske man havde et device, som endnu ikke var 100% understøttet, eller måske var det nødvendigt at patche en driver eller et kernemodul.

Jeg ser frem til den dag, hvor steam har et approved for linux skilt, så man kan stole på, at man ikke spilder tid og kapital.
Gravatar

#33 lorric 19. jul. 2012 11:03

Tinggaard (32) skrev:
Jeg ser frem til den dag, hvor steam har et approved for linux skilt, så man kan stole på, at man ikke spilder tid og kapital.

Det kommer nok aldrig til at ske. Det er mere realistisk at Valve laver en feature i Steam, så den kan checke det hardware du har op imod i en hardwarekompatibilitetsliste for det enkelte spil.
Dette indlæg er vurderet af en expert.
Gravatar

#34 kblood 19. jul. 2012 11:03

PoulErik (31) skrev:
Kommer Unity3D "developer-delen" også til Linux ?
Kan ikke rigtigt finde noget om det, der virker officielt.


http://www.linuxin.dk/node/19911

Ja, det betyder at man kan tage et spil man allerede har lavet i Unity, åbne det og exporte det til Linux lige så vel som til Mac og PC.

Eller mener du om selve Unity 3D selv kan køre på Linux? For så er svaret indtil videre desværre nej. Det er kun Unity 3D player delen der understøtter Linux indtil videre. Og det understøtter kun 32 og 64 bit linux. Der findes jo også Linux bygget til ARM og de vil ikke kunne afspille Unity 4 spil.
Gravatar

#35 PoulErik 19. jul. 2012 11:42

kblood (34) skrev:
Eller mener du om selve Unity 3D selv kan køre på Linux? For så er svaret indtil videre desværre nej. Det er kun Unity 3D player delen der understøtter Linux indtil videre. Og det understøtter kun 32 og 64 bit linux. Der findes jo også Linux bygget til ARM og de vil ikke kunne afspille Unity 4 spil.

Ja. Det er bare fordi, jeg tænker mest på mig selv.
- Det er aveligt. Kunne da godt tro mange udviklere ville foretrække at udvikle på Linux.
Gravatar

#36 kblood 19. jul. 2012 11:54

PoulErik (35) skrev:
Ja. Det er bare fordi, jeg tænker mest på mig selv.
- Det er aveligt. Kunne da godt tro mange udviklere ville foretrække at udvikle på Linux.


Der er måske måder at få Unity 3D til at køre i Linux. Wine kunne være en mulighed.
http://www.moddb.com/groups/linux-gamers/images/ru...

Ser også ud til at det allerede har kunnet lade sig gøre.
Gravatar

#37 PoulErik 19. jul. 2012 12:14

#36
Når så man skal previewe/teste bliver det ekstra emuleret, hvilket gør at man ikke vil kunne stole på de fejl man evt. skulle finde:
Er det wine eller det jeg har lavet ? => boot til windows + test.

Jeg har ikke prøvet det, men kunne forestille mig det kunne blive sådan.
Gravatar

#38 kblood 20. jul. 2012 11:34

PoulErik (37) skrev:
#36
Når så man skal previewe/teste bliver det ekstra emuleret, hvilket gør at man ikke vil kunne stole på de fejl man evt. skulle finde:
Er det wine eller det jeg har lavet ? => boot til windows + test.

Jeg har ikke prøvet det, men kunne forestille mig det kunne blive sådan.


Så vidt jeg ved er det til at se forskel på om man kører det man har lavet igennem Wine eller Linux delen af sit OS, da man i Unity 3D vælger om ens spil skal compiles til Windows, Mac eller Linux. Og så mulighed for Android, iOS, Wii, X-Box 360, PS3 hvis man har betalt for det. Nå ja, og til web, Chrome eller Adobe Flash selvfølgelig.

Men du kan måske godt compile til Windows og køre det igennem Wine til Linux. Det lyder da sandsynligt.
Gravatar

#39 lorric 31. jul. 2012 17:31

Her er måske lidt af grunden til Linux-fremstødet: Gabe er ikke glad for Win8.
http://www.b.dk/tech/spilproducent-windows-8-blive...
Dette indlæg er vurderet af en expert.
Gravatar

#40 kblood 3. aug. 2012 05:41

lorric (39) skrev:
Her er måske lidt af grunden til Linux-fremstødet: Gabe er ikke glad for Win8.
http://www.b.dk/tech/spilproducent-windows-8-blive...


Ehhh, Windows 8 looks stupid, mkay?

Får mig til at tænke på den film hvor alle i fremtiden er blevet helt ekstremt dumme fordi det kun er de dummeste på Jorden som gider at få børn i store mængder. Sjovt som alting egentlig for mig til at tænke på mine Mormon venner for tiden.
Gravatar

#41 lorric 3. aug. 2012 08:07

#40 - Idiocracy. Ok sjov film.
"Welcome to Costco, I love you"
Dette indlæg er vurderet af en expert.
Gravatar

#42 kblood 4. aug. 2012 10:13

lorric (41) skrev:
#40 - Idiocracy. Ok sjov film.
"Welcome to Costco, I love you"


Ja, den var alt for sjov :) Men måske vi skal prøve at undgå så stor en ophobning af affald. Det ville da godt nok være øv.

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login